FRANSKE FRISTELSER: CRÈME BRÛLÉE

Den anden aften havde vi besøg af nogle venner, og vi grillede bøffer med kryddersmør og fik nyopgravede kartofler. Faktisk stod der på pakken, at kartoflerne var “Jeppes kartofler” og de var gravet op indenfor de seneste 24 timer. Mit indtryk er, at den slags autencitet er noget, der virkelig sælger her i København (bare tag ind i Torvehallerne eller Irma), og ikke engang da jeg boede i Århus oplevede jeg samme grad af historiefortælling. I bund og grund er det betryggende at vide, hvor ens fødevarer kommer fra, men jeg behøver altså ikke at kende navnet på kartoffelavleren, eller landmanden der har opfostret min bornhomerhane for den sags skyld. :) Nå, men nu til sagen. Jeg havde lavet en crème brûlée til dessert, hvilket jeg aldrig har prøvet før. Af en eller anden grund bliver jeg automatisk skeptisk ved tanken om at lave mad med franske navne; bearnaise, macarons, crépes suzette osv. Men det viste sig, at den var ret simpel at lave, og så længe man havde et termometer, så gik det fint.

Opskriften passer til 4 små ramekiner

  • 2,5 dl fløde, 38 %
  • 1 dl sødmælk
  • 85 g sukker
  • ½ vanillestang
  • 4 pasteuriserede æggeblommer (2 bægre)

Opvarm mælk, fløde, sukker, vanillekorn, samt vanillestang i en kasserolle. Når blandingen begynder at småkoge tages kasserollen af varmen, og blandingen hældes gennem en sigte og op i en skål. Når blandingen er ca. 50-55 grader tilsættes æggeblommerne lidt efter lidt, og der røres indtil cremen er helt homogen og uden æggeklumper.

Ramekinerne sættes op i en lille bradepande, og cremen fordeles ligeligt i de fire skåle. Hæld vand i bradepanden, så det netop når op i samme højde som cremen – der må ikke komme vand i ramekinerne! :)

Bradepanden sættes ind i en 150 graders varm ovn (varmluft), og bages i ca. 30 min. Hold øje med crème brûléeen, den må ikke boble/koge.

Når tiden er gået må crème brûléeen gerne blævre lidt, men den skal være glat og nogenlunde fast på toppen.

Sæt crème brûléeen i køleskabet i minimum 4 timer, og gerne endnu længere. Når tiden er gået, drysses de med et jævnt lag sukker på toppen (ca. 1- 1½ tsk. pr. skål) og brændes gyldne med en gasbrænder. Har man ikke en gasbrænder, kan man sætte crème brûléeen ind under grillelementet i ovnen, og give den få sekunder til sukkeret begynder at blive gyldent. Sæt crème brûléeen tilbage i køleskabet i ca. 10-15 min., så de kan blive helt kolde inden servering.

Dette indlæg blev udgivet i Desserter og kager. Bogmærk permalinket.

4 svar til FRANSKE FRISTELSER: CRÈME BRÛLÉE

  1. Pernille siger:

    Mmmmmm jeg elsker fransk mad! og creme bruleé. og laver det gerne.. men jeg tror nu aldrig jeg har brugt et termometer..

    • Jeg har bare nogle dårlige erfaringer med æg der er kommet i væsker, der var lidt for varme = røræg ;-) Så fremover holder jeg mig bare lidt termometret for en sikkerheds skyld.

      • Pernille siger:

        Ja, det er heller ikk så rart :O Men det har jeg så aldrig prøvet. Jeg bringer bare væsken NÆR kogepunktet og tager den så af varmen og lader den stå et minut… det har aldrig fejlet. Men din metode er jo fool proof og det er jo altid en god ting!!

      • Ja, nogle gange er fool proof the way to go ;-) Men din metode lyder nu ret enkel, så det kunne være at jeg skulle give det et forsøg engang :-)

Tak for dit besøg. Jeg bliver så glad når du lægger en kommentar.

