EN LANGSOM MORGEN

Nogle dage er det bare tiltrængt med lidt ekstra hygge uden morgentravlhed. Da jeg stod i morges og skulle til at lave noget havregrød, fangede mit blik en klase bananer, som trængte til at blive spist. Normalt ville jeg bare mose en af dem og hælde den i havregrøden, men så slog det mig at man også kunne lave bananpandekager. Så det gjorde jeg. :) Opskriften var lidt på slump, men det er en af de sundere, da pandekagerne indeholder havregryn og grahamsmel, som får dem til at mætte rigtig meget. Pandekagerne blev søde, og kanelen fik dem til at smage dejligt krydret. Man kan undlade smørret, men det vil naturligvis gå lidt ud over smagen. En anden fordel er, at de ikke indeholder æg og mælk, hvilket er rart på de morgener, hvor man er løbet tør, og ikke gider at løbe hen i supermarkedet.

Jeg fik 9 små pandekager ud af portionen, og opskriften kommer her:

  • 1 stor banan eller 2 små
  • ca. 20 g havregryn (svarende til en lille håndfuld)
  • 75 g grahamsmel
  • 55 g hvedemel
  • 1 tsk kanel
  • 1 knivspids salt
  • 1 tsk citronsaft
  • 2 dl vand
  • 1 tsk bagepulver
  • 2-3 spsk smør til dejen og ekstra til stegning

Mos bananen, og hæld den op i en skål. Tilsæt de to slags mel, havregryn, salt, kanel og vanillesukker. Rør lidt rundt og tilsæt derefter vand og citronsaft, og til sidst bagepulver. Varm lidt smør op på panden og hæld det ned i dejen, og rør rundt.

Bag pandekagerne på den varme pande i lidt smør, og nyd dem med (vanille)sirup, honning, nutella eller marmelade og servér med masser af frisk frugt.

Dette indlæg blev udgivet i Morgenmad. Bogmærk permalinket.

2 svar til EN LANGSOM MORGEN

  1. NamNam siger:

    Super fin blog – faldt lige over den, da jeg google gulerodsboller. Der er rigtig mange lækre opskrifter, jeg må prøve. Specielt din pastaret med ricotta lyder lækker. Mums. Jeg vender tilbage :-)

  2. 1000 tak, det er jeg glad for at høre :) Pastaretten er en af mine yndlings, så den vil jeg varmt anbefale. Din æbletærte med marcipan ser også virkelig fin og lækker ud, tror hellere at jeg må ind og lure lidt mere på den. Og du skal være mere end velkommen til at kigge forbi igen :)

Tak for dit besøg. Jeg bliver så glad når du lægger en kommentar.

