EN RIGTIG MANDETÆRTE

Eller næsten ihvertfald, for det eneste der mangler er vist noget bacon eller lignende for at gøre de fleste mænd bløde i knæene. Til gengæld har jeg aldrig manglet kød når jeg har spist denne tærte, for der er masser af gods i den, og den smager fantastisk. Opskriften er faktisk tyvstjålet fra frk. muffin, men jeg har valgt at bruge en anden tærtedej, da jeg stadigvæk kan huske, hvordan jeg fumlede med den oprindelige, som ikke ville hænge sammen. Så jeg brugte bare en Maizena Grovtærtedej, og gav den et personligt præg i form af lidt revet cheddar og friske krydderurter, som blev blandet i melet. Denne gang var det ingen sag at rulle dejen ud, og den smagte stadigvæk skønt. Jeg serverede en lækker salat til, som var vendt i en balsamico/olie dressing. Jeg kan kun anbefale alle, at give sig i kast med denne tærte, og jeg vil næsten garantere at det ikke bliver sidste gang at du laver den. :)

Opskriften passer til 4 personer

Dejen

  • 1 pakke Maizena grovtærtedej
  • Vand
  • En lille håndfuld revet cheddar
  • Ca. 1 tsk. friskhakkede krydderurter efter eget valg – jeg brugte citrontimian og oregano

Bland lidt revet cheddarost og krydderurter i færdigblandingen, og tilsæt vand efter anvisning på pakken. Rul dejen ud i en stor cirkel på et stykke bagepapir.

Fyldet

  • 650 g løg (jeg brugte en blanding af rødløg og alm. løg)
  • 450 g kartofler
  • 2 spsk olie
  • 2 spsk smør
  • 1 spsk sukker
  • 240 g revet cheddar
  • 1 æg
  • 115 g cremefraiche
  • 1 spsk friskhakket timian
  • salt og peber

Skræl kartoflerne, skær dem i mundrette stykker og hæld dem i en gryde med vand nok til at dække dem. Når kartoflerne er kommet i kog, skal de koge videre i ca. 5 min., og derefter hældes vandet fra.

Skær løgene i tynde ringe, og lad dem simre i en gryde med lidt smør og olie. Løgene skal blive bløde og gyldne, og derefter kan sukkeret tilsættes. Lad løgene køle lidt af.

Bland cremefraiche, æg, cheddar, timian og salt og peber sammen, og vend løgene heri. Fordel kartoflerne i midten af dejen, og hæld derefter løgblandingen over kartoflerne. Fold dejsiderne op omkring fyldet, og riv evt. lidt ekstra ost på toppen. Bag tærten i midten af en 220 grader varm ovn i ca. 10 min. Skru derefter ned til 190 grader og bag videre i 35 min.

Dette indlæg blev udgivet i Aftensmad. Bogmærk permalinket.

Tak for dit besøg. Jeg bliver så glad når du lægger en kommentar.

