VERDENS BEDSTE GULERODSBOLLER

Ja, det er måske store ord, men jeg synes ihvertfald at de lever op til det. :-) Opskriften fandt jeg inde hos Sesam, sesam, og jeg har kun lavet få ændringer. Jeg havde bl.a. ikke rugmel, så det blev erstattet med fuldkornsspeltmel, og jeg havde heller ikke en røremaskine, så den blev erstattet med en prustende rugbrødmotor. ;-)

De var super nemme at lave (hvis man ser bort fra den manglende røremaskine), og jeg kan kun anbefale alle at give sig i kast med dem. Bollerne var saftige, og med store lufthuller, så de er fuldt ud konkurrencedygtige med Emmerys, Meyers og Briancons.

Jeg fik 12 store boller ud af dejen, og I får opskriften lige her:

  • 4 dl vand
  • 1 dl surdej
  • Gær på størrelse med en ært
  • 1 spsk honning
  • 175 g gulerødder – revet fint eller groft
  • 15 g salt
  • 400-500 g hvedemel – jeg brugte 400 g, og det var nok, men prøv dig frem
  • 100 g fuldkornsspeltmel eller rugmel

Hæld surdej og vand op i en skål, og rør gæren ud heri. Tilsæt gulerødder og honning, og derefter begge meltyper samt salt. Juster mel- og vandmængde, så dejen føles som en blød grød, men som stadigvæk giver lidt modstand når man rører i den. Rør derefter dejen i 10-12 minutter, til den slipper kanterne på skålen. Hæld den herefter over i en oliesmurt, lufttæt beholder og lad den stå i køleskabet i 12-15 timer. Herefter skal dejen være hævet til ca. dobbelt størrelse, have store luftbobler og blive stående når man stikker en finger i dejen.

Tag dejen ud af køleskabet, og lad den efterhæve i ca. 1 time.

Tænd ovnen på 250 grader, og sæt evt. en pizzabagesten derind. Lad ovnen være varm i ca. 30 min. inden du sætter bollerne ind, så man er sikker på at ovnen er helt varm.

Vend forsigtigt dejen ud på et (fuldkornsspelt-)meldrysset bord. Drys dejen godt med mel og hak dejen ud i boller ved hjælp af en dejskærer eller malerspatel. Læg forsigtigt bollerne over på et stykke bagepapir, så luften ikke går ud af dem. Sæt dem på den varme pizzasten eller bageplade, og bag bollerne i ca. 10 min. ved 250 grader til de har en kernetemperatur på ca. 100 grader. Bollerne skal ikke altså ikke efterhæve!

Køl bollerne af på en rist, og nyd dem med koldt smør :-)

Da jeg skar bollen over, lignede den en sommerfugl :)

Dette indlæg blev udgivet i Brød og boller. Bogmærk permalinket.

2 svar til VERDENS BEDSTE GULERODSBOLLER

  1. Trine K siger:

    Hvor ser de gode ud – Dem vil jeg bage næste gang.
    Tak for en fin opskrift.

    • De er helt vildt gode Trine, så det vil jeg helt sikkert anbefale :) Dog lavede jeg dem forleden, og undlod at røre i dejen i så lang tid som der står i opskriften, og de blev ikke helt så luftige som ellers. Så der skal arbejdes lidt for dem, mm. man er beriget med en røremaskine :)

Tak for dit besøg. Jeg bliver så glad når du lægger en kommentar.

