SUNDE(RE) MUFFINS

I går bagte jeg disse muffins, der skulle fungere som et lidt sundere alternativ til den ofte ret usunde kage. I mens jeg stod og rørte dejen sammen fik jeg flash back til nogle helse muffins, som jeg engang havde bagt, og af frygt for at ende med en tør og kedelig kage, tilsatte jeg mere sukker, æg og olie, end jeg oprindeligt havde planlagt -ups! Til gengæld blev kagerne rigtig lækre, saftige og ikke mindst mættende. Opskriften blev lavet med udgangspunkt i denne opskrift, men jeg ændrede så meget undervejs, at ligheden er begrænset. Målene er i cups, så jeg beklager hvis du ikke er indehaver af et målebæger, der også måler i cups.

Her får I opskriften på 12 næsten sunde muffins:

  • 2 æg
  • 1 cup mælk
  • 3 spsk solsikkeolie
  • 1 cup grovvalsede havregryn
  • 1 mellemstort æble, groftrevet
  • 1 ½ cup fuldkornshvedemel
  • ½ cup brun farin
  • 1/4 tsk salt
  • 1 tsk bagepulver
  • ½ tsk natron
  • 2 tsk kanel
  • 1 håndfuld hakkede mandler
  • Evt. lidt hakket tørret frugt – jeg brugte figner

Bland æg, olie og mælk, og tilsæt de resterende ingredienser. Dejen skal blandes forsigtigt, men alle melklumper skal være rørt ud. Fordel dejen i 12 papirforme, og bag dem ved 180 grader i ca. 20 min. Lad kagerne køle af, og nyd dem med en du holder af. :-)

Dette indlæg blev udgivet i Desserter og kager. Bogmærk permalinket.

Tak for dit besøg. Jeg bliver så glad når du lægger en kommentar.

