KYLLINGESPYD MED YOGHURTDRESSING OG BULGURSALAT

Da Danmark spillede mod Portugal, skulle aftensmaden være hurtig og nem at indtage ved sofabordet – foran fjernsynet. Jeg har længe haft lyst til at lave en bulgursalat, og da mine mynteplanter bugner af velvære, så var der ikke langt fra tanke til handling. Hvad angår kyllingen, så har jeg ofte set opskrifter hvor kyllingen skal steges på spyd, hvilket jeg har været lidt uforstående overfor, da et kyllingebryst er ret handy i sig selv. Men jeg besluttede mig for, at give det en chance, og det fungerede rigtig fint. Kyllingen blev marineret ca. 6 timer inden det blev tilberedt, hvilket også gjorde det meget saftigt og velsmagende. Selve marinaden var lidt sur-sød-agtig, men man kan også bare bruge en ganske almindelig all round marinade, hvis man er mere til den slags.

Opskriften er til fire personer, og I får den lige her:

Kylling

  • 30 g mandler, finthakkede
  • 2 spsk brun farin
  • 4 spsk rødvinseddike
  • 2 tsk paprika
  • Et stænk limesaft
  • 800-900 g kyllingebrystfilet

Rør marinaden sammen. Skær hvert kyllingebryst i 2-3 aflange stykke, og vend dem i marinaden. Lad dem trække i en time, og gerne længere. Sæt kyllingen på våde træspyd, og grill dem i 8-10 min. eller til de er gennemstegte.

Yoghurtdressing

  • 2,5 dl græsk yoghurt 2 %
  • 3-4 fed hvidløg, presset
  • 1 tsk spidskommen

Bland alle ingredienserne og smag til.

Bulgursalat

  • 4 dl bulgur
  • 8 dl vand
  • 2 spsk citronsaft
  • salt og peber
  • 8-10 cherrytomater i halve
  • 1 gul peberfrugt – i aflange stykker
  • 50 g spinat – jeg brugte frossen spinat, som jeg optøede og pressede vandet ud af
  • Bladene fra 4-5 kviste mynte
  • 8 stk. oliven – grofthakket

Kog bulguren i vandet i ca. 10 min., og hæld det derefter op i en sigte og skyl det med koldt vand. Lad bulguren dryppe af og hæld det op i en skål. Smag den til med citronsaft og salt og peber. Tilsæt de resterende ingredienser og smag til.

Jeg kunne sagtens finde på at servere dette for mine gæster, men i så fald ville jeg købe nogle fladbrød og hummus, samt vende nogle aubergineskiver i olie, stege dem på en grillpande og drysse dem med salt og persille. Så er der pludselig et eksotisk hyggemåltid, som kan gøre de fleste glade. :-)

Dette indlæg blev udgivet i Aftensmad. Bogmærk permalinket.

3 svar til KYLLINGESPYD MED YOGHURTDRESSING OG BULGURSALAT

  1. Pernille siger:

    MMm jeg elsker kylling! og i paprika og brun farin kan de da ikke være andet end super lækkert!

  2. Det var rigtig lækkert, og det tog ingen tid at røre marinaden sammen. Og brun farin er bare altid godt, hvad enten det er i bagværk eller marinader ;-)

Tak for dit besøg. Jeg bliver så glad når du lægger en kommentar.

