FIRE KØKKENMYTER

Jeg har ofte handlet ud fra diverse køkkenråd, men uden at være sikker på deres berettigelse. F.eks. har jeg læst at persille skulle fjerne hvidløgsånde, og har derfor (med stor ubehag) spist persille efter indtagelsen af hvidløg, hvis jeg vidste at jeg skulle noget vigtigt dagen efter, som ikke skulle indebære hvidløgsånde. Men det skulle efter sigende være en myte, da hvidløgslugten stammer fra blodet, og man kan derfor kun “sminke” det ved at spise persille. Så undskyld til dem der er blevet ramt af min hvidløgsånde, jeg vidste det ikke! ;-)

Nedenfor har jeg samlet en række køkkenråd, som via videnskabelige undersøgelser har vist sig at være ukorrekte. Alle er nogen som jeg har hørt op til flere gange, og som jeg også har taget til mig. Men det vil jeg da til at lave om på, hvis de alligevel ikke holder vand.

1. Brug aldrig træskærebrætter når du skærer kød
Jeg har ofte hørt folk sige, at man skal bruge et plasticskærebræt når man skærer kød. Men forskere fra University of California har bevist, at der ikke er nogle beviser for at træskærebrætter er mere uhygiejniske end plasticskærebrætter. Faktisk har det vist sig, at hvis man har skåret kød på et plasticskærebræt, vasket det og efterfølgende lavet en dyb rids i skærebrættet, så indeholder plasticskærebrættet flere bakterier end træskærebrættet ville efter en lignende behandling.

2. Salt fremmer kogepunktet
Ja, men der skal så meget salt i vandet, at maden bliver uspiselig. Så du skal altså kun tilsætte salt for smagens skyld, og ikke i den tro at vandet koger hurtigere. Af samme grund giver det heller ikke mening at vente med at putte salt i vandet til det koger, hvis man tror at vandet vil være længere om at nå kogepunktet. En myte, som jeg faktisk så Nigella Lawson efterleve i hendes tv-program, så selv profferne kan tage fejl.

3. Mælkeprodukter er det bedste for stærke knogler
Mange forveksler mælkeprodukter med kalcium, og antager at de derfor er det bedste til at styrke knoglerne. Men selvom mælkeprodukter indeholder kalcium, så kan det også fås via mørkegrønne blade, såsom bok choy og grønkål. Disse blade indeholder, i modsætning til mælkeprodukterne, også vitamin K, som er vigtig for at bevare stærke knogler. Ligeså er magnesium, som findes i mandler, kartofler og havregryn, men ikke i mælkeprodukter, også vigtigt for knoglerne.

4. Steg kød ved høj temperatur, så stegeskorpen holder på saften
Dette er faktisk ikke videnskabeligt bevist, og forskere mener at det ikke gør en forskel på saftindholdet, om man steger ved høj eller lav temperatur. Dog giver stegeskorpen en lækker smag, og det kan derfor kun anbefales at stege ved høje temperaturer for at fremme smagen.

Du kan læse mere om de beskrevne køkkenmyter lige her. :-)

Dette indlæg blev udgivet i Hverdagsting. Bogmærk permalinket.

Tak for dit besøg. Jeg bliver så glad når du lægger en kommentar.

