LATTE ART

Efter to (fejlslagne) forsøg på at lave latte art, er jeg kommet frem til den konklusion, at problemet er mangel på udstyr – hvad ellers? ;-) Jeg har nærstuderet utallige youtube videoer, og alle de professionelle har en espressomaskine med dertil hørende mælkedyse, og specielt sidstnævnte virker afgørende for resultatet. Da jeg ikke p.t. har + 5.000 kr. til en rigtig espressomaskine, har jeg læst forskellige tips og tricks til at lave det perfekte mælkeskum uden brug af en mælkedyse. Først og fremmest bliver resultatet bedst med ikke-økologisk mælk, da den manglende homogenisering af økologisk mælk påvirker mælkefedtet negativt. Og netop mælkefedtet er også essentielt, da en høj fedtprocent gør skummet mere stabilt, så derfor anbefales det at bruge sødmælk. Jeg lunede mælken ved begge forsøg, hvilket dels skulle gøre skummet bedre, men også være bedre for kaffesmagen. I første forsøg brugte jeg min lille mælkeskummer fra Ikea, men den lavede nogle lidt for støre bobler, og skummet blev lidt svært at arbejde med. I andet forsøg havde jeg hørt at man kunne lave mælkeskum med sin stempelkande, ved at bevæge stemplet op og ned, hvilket skulle lave et mere ensartet skum.

Det virkede nogenlunde, og det blev da også til en skøn latte, bare uden art. Det er heldigvis ikke jordens undergang, at min kaffe skal undvære hjerter og blade, og jeg tror at jeg vil sætte min latte art drømme lidt på standby, men hvis der er nogen som har et godt tip, så del det endelig! 

Hvis du har lyst til at kaste dig ud i denne “kunstform”, så er her et par videoer, som viser hvordan man laver hhv. et hjerte og en såkaldt “rosetta”:

Indtil jeg får råd til en kaffemaskine, har jeg fundet nogle fine ting, som gerne må flytte ind i min lille kaffebiks, a.k.a. mit køkken. Specielt sådan en elektrisk mælkeskummer/mælkevarmer er ret fiks, og mælkekanden i metal ser lidt prof ud.

Priserne på de viste ting får I lige her:

Bahne: Menu kopper med låg: 99 kr. pr stk., Margit Brandt krus: 49,96 kr. pr. stk., Mega musel termokrus: 699 kr. stk., Bodum espressobrygger: 399 kr.

Elgiganten: Wilfa mælkeskummer: 599 kr.

Ikea: Mælkekande: 39 kr., grå kop: 79 kr. for 6 stk., espressokopper: 69 kr. for 2 stk.

IDEmøbler: Hvid kop: 69 for 4 stk.

Dette indlæg blev udgivet i Drikke. Bogmærk permalinket.

Tak for dit besøg. Jeg bliver så glad når du lægger en kommentar.

