RABARBERKOMPOT OG FUND I SØSTRENE GRENE

Den anden dag var jeg i Søstrene Grene og faldt over disse patentglas, som jeg måtte eje. De har en fin størrelse, og de er perfekte til diverse marmelader, sirupper og som i dette tilfælde; kompotter. De kostede kr. 9,88 stykket, og kan indeholde 300 ml.

Jeg havde købt nogle danske, økologiske vinrabarber i Irma, og de skulle bruges på noget lækkert. Derfor besluttede jeg mig for at lave en rabarberkompot, som har mange anvendelsesmuligheder, såsom til pandekager, den græske yoghurt, i lagkager, på ostemaden, eller man kan lave en nem rabarbertrifli ved at piske noget fløde, knuse nogle makroner og tilsætte kompotten lag for lag.

Opskriften er så nem, at du kan lave den i søvne, så pas på, for denne kompot er nemt en man kan drømme søde drømme om. :-)

  •  500 g rabarber, renset og skåret i 2 cm. skiver
  • 350 g sukker
  • 1-2 vanillestænger (Jeg havde kun en tom vanillestang, som jeg tilsatte sammen med 1 tsk. vanillesukker)

Bland det hele sammen, og lad det trække 30 min./1 time.

Lad langsomt blandingen koge op. Det burde ikke være nødvendigt at tilsætte vand, men pas alligevel på at det ikke brænder på. 

Når rabarberne er begyndt at koge ud, tages gryden af blusset, vanillestængerne fjernes og blandingen afkøles. Derefter kan den fyldes på glas, som man evt. kan skylle i atamon, hvis man vil forlænge holdbarheden.

Blandingen inden den sættes til kogning.

Efter at have brugt kompotten til et par desserter med græsk yoghurt, og givet et glas væk, var dette hvad jeg havde tilbage. Men min kompot er uden atamon, så spises det skal den jo! :-)

En skøn lille dessert med græsk yoghurt 10 %, honningristet müsli med nødder, kompot og lidt flydende honning. Mums!

Dette indlæg blev udgivet i Desserter og kager, Hverdagsting. Bogmærk permalinket.

2 svar til RABARBERKOMPOT OG FUND I SØSTRENE GRENE

  1. Lækkert rovkøb! Hvilken dejlig dessert, det ser næsten sundt ud, uhm ku spise det til morgenmad! Ha en super dejlig weekend.

  2. Det smagte virkeligt dejligt, men man var også mæt efter sådan en omgang! Tror at jeg ville bruge den græske yoghurt med 2 %, hvis det var til morgenmad, med mindre man er vild med en sød morgenmad. :-) Du må også have en rigtig god weekend.

Tak for dit besøg. Jeg bliver så glad når du lægger en kommentar.

