EN SKØN SOMMERDESSERT MED ANANAS OG MYNTE

Jeg kom først i tanke om at tage et billede af desserten efter vi havde spist. Så de sølle rester blev anrettet i en skål, men foreviget blev den da :)

Nogle gange laver man en ret, der smager så skønt, at man tænker “hvorfor har jeg ikke lavet den for længe siden?!”. Denne dessert var en af dem, for ud over at være utrolig simpel, smagte den også rigtig dejligt. Desserten blev indtaget i selskab med min kæreste, min søster og hendes australske kæreste efter en impulsiv grillaften. Nogle gange er de bedste middage dem der opstår ud af det blå, og denne var ingen undtagelse.

Myntesmagen er ret diskret, så selvom man normalt ikke er til fx. Mojitos, så vil jeg mene at man alligevel vil kunne lide denne dessert. Jeg brugte marrokansk mynte, som efter min mening er mere rund/sød i smagen, og min søster, som normalt ikke er til mynte, var så begejstret for denne, at hun fik en stikling med hjem til haven.

Opskriften stammer vist oprindeligt fra Jamie Oliver, men jeg har set at Jan Fog (i 4-stjerners middag) havde dryppet sin udgave med Cointreau. Det havde jeg ikke på lager, så det blev i stedet til Grand Marnier, som jo også er en appelsinlikør.

Ananasdessert med mynte – 4 personer

Du skal bruge:

  • 1 ananas skåret i mindre stykker
  • 1 håndfuld mynte
  •  4 spsk. rørsukker
  • Grand Marnier
  • Græsk yoghurt 10 %

Knus myntebladene sammen med rørsukkeret i en morter, til mynten er knust ind i sukkeret. Kom ananasstykkerne op i en skål og fordel myntesukkeret heri. Lad det trække i ca. 30 min. til sukkeret er opløst.

Servér med græsk yoghurt og dryp med Grand Marnier. 

Dette indlæg blev udgivet i Desserter og kager. Bogmærk permalinket.

3 svar til EN SKØN SOMMERDESSERT MED ANANAS OG MYNTE

  1. Mette siger:

    Det var en fantastisk dessert og en fantastisk hyggelig aften :-)

Tak for dit besøg. Jeg bliver så glad når du lægger en kommentar.

