YUMMY YUMMY YUMMY, I GOT COFFEE IN MY TUMMY

Jeg elsker en god kop kaffe! Så er det sagt. Men det hænder dog også at jeg er Hr. Kaffe utro med Frk. Te, så helt kaffefanatisk er jeg ikke. :-) Jeg startede med at drikke kaffe i forbindelse med min studiestart, som indebar lange nætter i redigeringsrummet, og jeg skulle have noget der var stærkere end cola for at holde mig vågen. Dengang var det altså mere effekten end smagen der betød noget, så derfor drak jeg også mest frysetørret kaffe. Det er jo nemt og praktisk! :-) Siden da er jeg begyndt at sætte mere pris på god kaffe, og jeg elsker når der medfølger en lille historie om, hvor kaffen er lavet og under hvilke forhold.

Lige i øjeblikket drikker jeg denne kaffe, som smager helt fantastisk og uden nogen form for bitterhed. Den er fra Irma og koster 35 kr. for 250 g.

Men selvom en lækker kaffebønne er en god start, så er det ikke en garanti for en god kop kaffe. F.eks. er det åbenlyst at man det bedste resultat, hvis man kværner kaffen lige inden den skal bruges. Derudover er det en fordel at bruge en decideret “kværn”, da de små kaffekværne, som minder om en lille blender, blot hakker kaffen i småstykker. Undervejs bliver kan kværnen nemlig blive meget varm, og det kan gå ud over kaffens aroma. Jeg har selv haft en af disse kaffeblendere, og jeg oplevede ofte, at det var svært at styre hvor fint kaffen blev kværnet. Specielt hvis man skulle bruge kaffen i en stempelkande, er det jo vigtigt at den ikke er kværnet for fint, da det vil stoppe filteret.  Jeg er absolut ikke ekspert på dette område, og der er sikkert mange som er uenige, men jeg synes at min kaffe smager bedre efter jeg har skiftet den gamle kaffeblender ud med en rigtig kaffekværn. Derudover kan den nye kværn indstilles efter, hvor fint man vil have kværnet sin kaffe, hvilket altså er ret smart. Så lige for tiden ser mit kaffeudstyr således ud:

Moccamasteren kører på sit 7 år, og den er still going strong. Både den og kværnen, er begge blevet bragt til huse af min kæreste, som har en forkærlighed for godt køkkenudstyr.

Nå, jeg må hellere til at runde af inden min kaffe bliver kold! Hygge hejsa :-)

Dette indlæg blev udgivet i Hverdagsting. Bogmærk permalinket.

Tak for dit besøg. Jeg bliver så glad når du lægger en kommentar.

