ANMELDELSE: MIDDAG MED JAMIE

Jeg elsker kogebøger, og det er efterhånden et stykke tid siden, at jeg rundede de 60 stk. Siden da, er der kommet nogle nye til, og jeg kan stadigvæk finde kogebøger, som jeg er nødt til at eje. Efter min mening, skal en god kogebog indeholde mange fine billeder, let tilgængelige opskrifter og vigtigst af alt, ingen fejl(!). Sidstnævnte er f.eks. årsag til at jeg har boykottet Mette Blomsterbergs opskrifter, da jeg flere gange har oplevet, at der er fejl i teksten, eller nogle vigtige informationer er udeladt, hvilket har ødelagt det endelige resultat.

Men denne kogebog lever op til alle mine krav, og jeg kan altid finde en opskrift, som jeg har lyst til at lave. Jeg har derfor efterhånden lavet rigtig mange af opskrifterne i bogen, og flere af dem er gået hen og blevet til klassikere i mit køkken. F.eks. bliver “Jools yndlings-oksekødsgryde” lavet flere gange i løbet af vinteren, og “Kanonklistret karamelkage” er en syndig lækkerbisken til de dage, hvor man har brug for lidt ekstra nydelse.

Eftersom Jamie Oliver er englænder, er mange af opskrifterne i bogen også meget engelske, hvilket ofte inkluderer (kalorie)tunge retter, såsom Bangers & Mash (pølser med kartoffelmos), og en såkaldt “Dobbeltdækker med cheddarost, syltede løg og chips”, som er en sandwich. Det er også den type retter jeg har været mindst begejstret for, og f.eks. er “Chicken Maryland” en meget tung ret, ligesom det er tilfældet med “Karamel-æbletærten”, som indeholder kondenseret mælk, hvilket gør den lidt kvalm i længden.

Men der er også flere italienske og spanske retter, som smager helt fantastisk og er meget simple at gå til. Både i forhold til ingredienser og fremgangsmåden. Der er desuden et par asiatiske retter, såsom “Lynstegt and med sukkerærter og asparges”, som er en af mine yndlingsretter i bogen.

Udover denne bog, har jeg to andre kogebøger fra Jamie Oliver: “Jamies Kogebog” og “Jamies Italien”, og af en eller anden grund har jeg brugt denne kogebog 10 gange så meget, som de andre bøger. Jeg synes nemlig at der kan være store “kvalitetsforskelle” på hans bøger, men “Middag hos Jamie” er absolut blandt de bedste! Jeg har dog set at Netto har tilbud på “Hjemme hos Jamie” i denne uge til kr. 95, og eftersom jeg var ret glad for programmerne med samme titel, så tror jeg hellere at jeg må anskaffe mig den. :-)

Mange af opskrifterne i bogen kan desuden findes på www.jamieoliver.com/recipes, hvor der også er videoklip med nogle af opskrifterne. Dog er de alle på engelsk, så det må man lige bære over med.

F.eks. er kanonklistret karamelkage lige her, Jools yndlings-oksegryde her, og den lynstegte and er her. Men det er nu bare skønnest at have opskrifterne samlet i en bog, hvis man spørger mig. :-)

Dette indlæg blev udgivet i Anmeldelser. Bogmærk permalinket.