KOLDHÆVEDE GROVE CIABATTABOLLER

I sidste uge havde jeg lavet en hel kylling i ovnen, og da der var en del rester til dagen efter, skulle de naturligvis ikke gå til spilde. Det var på en af de dage, hvor der var ret varmt, så appetitten var ikke på sit højeste. Derfor besluttede jeg mig for at lave nogle kyllingesandwiches med karrydressing og masser af salat. Jeg kan bedst lide at brødet i en sandwich er lidt groft og har en sprød skorpe, og det blev disse ciabattaboller. Opskriften fandt jeg inde hos Miss Muffin, som plejer at være en ørn til det der med brød. Dog lavede jeg et par ændringer undervejs, og da jeg ikke havde flere græskarkerner tilbage, blev de udeladt. :-)

10 store boller

  • 20 g gær
  • 7 dl vand
  • 1 spsk groft salt
  • 1 spsk olivenolie
  • 400 g fuldkornsdurrummel
  • ca.450 g hvedemel

Opløs gæren i vandet, og tilsæt salt og olivenolie. Rør herefter fuldkornsdurummelet, og efterfølgende hvedemelet i lidt efter lidt. Dejen skal hænge sammen, men stadigvæk være lidt klistret. 

Smør en skål med olie, hæld dejen i skålen og dæk den til med husholdningsfilm. Stil dejen til hævning i køleskabet til næste dag.

Slå ikke dejen ned, men sæt boller af dejen af – på en plade med bagepapir – med en spiseske, som løbende dyppes i vand.

Lad bollerne efterhæve i 30 min., og bag dem ved 225 grader varmluft i 12-15 minutter, eller til de bliver gyldne og sprøde.

Dette indlæg blev udgivet i Brød og boller. Bogmærk permalinket.

2 svar til KOLDHÆVEDE GROVE CIABATTABOLLER

  1. pia siger:

    Hej jeg tror jeg vil prøve dem her da min mand, efter diagnosen sukkersyge, ikke kan tåle hvedemel som jeg vil erstatte med mejsmel. når de er afprøvet få du en tilbage melding knus Pia

    • Hej Pia. Det lyder interessant at prøve at udskifte durum med majsmel. Det vil jeg meget gerne høre resultatet af, for det ville være rart hvis det lykkedes. Det er bare en træls sygdom, så gode madalternativer til alt det man ikke må få, er altid et hit. Knus Helle

Tak for dit besøg. Jeg bliver så glad når du lægger en kommentar.

