SALAT MED RODFRUGTER & GORGONZOLACREME

I bedste stop-madspild ånd havde jeg besluttet af den rest af gorgonzola, der lå inde i køleskabet skulle blive brugt til noget fornuftigt. Gorgonzola er en af de ting, der virkelig kan dele vandene, og jeg må indrømme at jeg aldrig selv bliver en af dem der kan nyde et stykke gorgonzola uden noget til eller på. Men i moderate mængder og i den rette kombination kan det være lækkert. Det var også tilfældet med denne salat, som jeg fandt inde på Sæson for god smag. Til de der ikke kender hjemmesiden, er det en side fyldt med opskrifter udviklet af professionelle og med lækre lækre billeder. Se bare hvordan denne salat tog sig ud på deres hjemmeside:

Opskriften får I lige her:

1 kg rodfrugter, fx knoldselleri, jordskokker, pastinakker og gulerødder
1 spsk. olivenolie
Salt og peber
2 bagekartofler
150 g bacon i tern
1 spsk. olivenolie
2 pærer i skiver
50 g valnødder, grofthakket
1 håndfuld rucola
100 g gorgonzola
½ dl græsk yoghurt eller yoghurt naturel

Skræl rodfrugter og kartofler, skær dem i mundrette stykker og krydr med olie, salt og peber. Fordel dem på en bradepande sammen med bacon, og bag hele molevitten ved 230 grader i ca. 30 minutter.

Til dressingen blendes gorgonzola og yoghurt til en flydende masse, og der tilsættes evt. lidt vand, hvis blandingen er for tyk.

Når rodfrugterne er færdige, blandes det med rucola, pærer og valnødder, og dressingen serveres til.

Tip! Er man ikke så vild med gorgonzola, kan man blot tage noget græsk yoghurt og blande det med friske krydderurter og presset hvidløg. 

Sådan så min tallerken ud i aftes. Egentlig kan salaten udgøre et måltid i sig selv, men jeg lod den få selskab af frk. Laks.

Dette indlæg blev udgivet i Aftensmad. Bogmærk permalinket.

Tak for dit besøg. Jeg bliver så glad når du lægger en kommentar.

