BROWNIES

Efter at sukkerdepoterne var ved at gå kolde efter hindbærsnitten i går, mente jeg at det var på sin plads at fylde dem op med en brownie. Jeg er egentlig ikke den store chokoladekagespiser, og vælger 9 ud af 10 gange en kage med frugt fremfor den ofte tunge chokoladekage. Men i dag skulle det altså være, og valget faldt på en opskrift fra en af mine yndlingskagebagebøger, nemlig The Hummingbird Bakery’s kagebog.

Jeg ændrede lidt undervejs, og da jeg opdagede at jeg manglede 20 g kakaopulver, gav jeg den lige lidt ekstra med chokoladen. Jeg var også mere rundhåndet med valnødderne end hvad opskriften foreskrev, så I får opskriften, som jeg lavede den:

  • 5 æg
  • 500 g melis
  • 125 g hvedemel
  • 80 g kakaopulver
  • 250 g usaltet smør, smeltet
  • 50 g hakkede valnødder
  • 70 g mørk chokolade, grofthakket

Forvarm ovnen til 170 grader, og beklæd en form (ca. 30 x 25 cm.) med bagepapir. 

Pisk æg og sukker luftigt med en elpisker i en stor skål. Tilsæt mel og kakaopulver, og pisk til alle ingredienser er godt blandet. Hæld det smeltede smør i, og rør rundt. Vend chokolade og valnødder i dejen, og hæld den op i formen.

Bag kagen i den forvarmede ovn i 30-35 min., eller til toppen er fast, men kagen stadig er blød i midten. Lad kagen køle af, og nyd den med en kop af det du kan li’ og evt. en kugle vanilleis.

Enjoy!

Dette indlæg blev udgivet i Desserter og kager. Bogmærk permalinket.

Tak for dit besøg. Jeg bliver så glad når du lægger en kommentar.

