VERDENS BEDSTE BRØD

Jeg synes at brødet ser så fint ud med de melstriber, der kommer fra hævekurven!

Sådan så brødet ud indeni. Det var dog en smule mindre luftigt end de gange jeg har undladt surdej, men ikke desto mindre var det fyldt med saft og smag! Mums, det var godt :-)

Som så mange andre før mig, har jeg bagt brødet “Verdens bedste brød”. Om det ligefrem er verdens bedste, ved jeg ikke, men godt er det ihvertfald! Der findes mange variationer af dette brød, hvor nogle er med fuldkorn, andre er med kerner osv. Mit er med surdej, og det er slet ikke så tosset at have sådan en gut på lager. Men mere om surdejens fortræffeligheder en anden dag. Nu skal det handle om brød.

Opskriften jeg fulgte var inspireret af Kvalimad, men med mine egne tilføjelser i form af surdejen.

Du skal bruge

  • 10 dl hvedemel
  • 2,5 dl vand
  • 2,5 dl. surdej
  • 2 tsk salt
  • gær på størrelse med en ært

Opløs gæren i vandet og tilsæt surdej og salt. Rør rundt til det er hele er blandet sammen og tilsæt melet. Melet skal blot vendes i til det netop er fugtigt, og der må gerne være lidt klumper.

Dæk skålen til og sæt den på køkkenbordet i 12 timer. (Jeg plejer at lave den aftenen før).

Når dejen er hævet vendes den ud på et meldrysset bord og dejen foldes ind over midten 3 gange. Læg dejen op i en meldrysset skål eller hævekurv og lad den efterhæve i 2 timer.

Når der er ca. en halv time tilbage af hævetiden, tændes ovnen på 250 grader og man sætter en gryde eller stegeso i ovnen, så den også bliver varm inden dejen skal i. Jeg plejer at bruge en ganske almindelig gryde af stål på ca. 3 liter. Husk dog at tjekke at der ikke sidder gummi eller plastic på gryden eller låget, som ikke kan holde til varmen!

Når dejen har efterhævet, hældes den op i den varme gryde og låget sættes på. Bag brødet i 30 minutter ved 250 grader. Når de 30 minutter er gået fjernes låget og brødet bages videre uden låg ved 230 grader i 15 minutter.

Når brødet er bagt færdigt vendes det ud af gryden og køles af på en rist i 20 min. (eller når man ikke kan vente længere).

Har man ikke en surdej, erstattes den blot med vand. Man kan også tilsætte grovere melsorter, men de må højest udgøre 25 % af al melet. Ellers bliver det vist ikke så luftigt…

God fornøjelse!

Dette indlæg blev udgivet i Brød og boller. Bogmærk permalinket.

Tak for dit besøg. Jeg bliver så glad når du lægger en kommentar.

